הסודות הטבעיים לאיזון הורמונלי

מאת ענת גולדברג, נטורופתית, ND ,Cl.H.

עקרונות נטורופתיה

תורת הנטורופתיה מלשון nature, מבוססת על עקרונותיו של היפוקרטס, אבי הרפואה היווני, שפעל בסביבות שנות ה-400 לפנה"ס.

הראשון בעקרונותיו הוא – לא לגרום נזק. בכל התערבות רפואית שלנו, יש לקחת בחשבון כי כל דבר שיכול להועיל יכול גם להזיק כשלא מותאם נכון למטופל.

עקרון שני הוא לעודד את כוחות הריפוי הטבעיים של האדם. לכל אחד יש בתוכו תודעת חיים שמעודדת אותו להחלים ואחראית על החוסן שלו, אותה יש לרפא ולחזק על מנת לעזור לו.

העקרון השלישי הוא לטפל באדם השלם. יש לשים לב למכלול הגורמים המשפיעים על איכות חייו ועל כוח הריפוי שלו.

העקרון הרביעי הוא טיפול בשורש הבעיה. אין דוגמא טובה מכאב ראש שיכול להיגרם מהרבה סיבות כמו עייפות, עצבנות, רעב, מחלה ועוד. כדי לטפל בשורש הבעיה לא מספיק להעלים את הסימפטום ולעזור לגוף להרגיש טוב באותו רגע, אלא יש להבין מה הסיבה המביאה לסימפטום ובה לטפל.

העקרון החמישי הוא המטפל כמדריך. אחריותו של המטפל ללמד מהידע שלו אחרים על מנת שיוכלו להשתמש בידע הזה למניעת מחלות ולאיזון של גופם בכוחות עצמם.

העקרון השישי הוא שימוש ברפואה הנטורופתית כרפואה אינטגרטיבית – המשתלבת עם הרפואה המערבית וביחד נוצר טיפול משולב ומדויק למטופל.

משולש החיים הנטורופתי מייחס את כוח הריפוי לשלושה גורמים שנעים יחד בסינרגיה ויוצרים איזון בריאותי ורגשי – תנועה, הזנה וניקוז. כאשר אחד לא עובד הוא משפיע גם על האחרים וכששלושתם מסונכרנים הויטליות – כוח החיים – עולה.

מאפיינים הורמונליים של נשים

לנשים (או יותר נכון – נקבות) מאפיינים הורמונליים שונים, בהם נתמקד כדי להבין כיצד ליצור איזון הורמונלי טבעי בעולם מודרני הרווי בתחליפים הורמונליים מסוכנים. העולם המודרני לוקה בהתייחסותו לבעיות שנשים חוות לאורך כל חייהן, המושפעות מהיותן בעלות מבנה הורמונלי מורכב ומשתנה.

איברי המין הנקביים המאפשרים הריון, מהווים מצע היוצר מגוון של תופעות. רקמת השומן מאחסנת יותר שומן מאשר בקרב גברים ולכן נשים רבות מתמודדות עם נושא ההרזיה.
אכילה רגשית מתחילה בגיל מוקדם ורווחת הרבה יותר אצל נשים מאשר בקרב גברים, כמו גם דימוי הגוף הנמוך שהן רוכשות בתחילת הנערות. נשים עוברות הריון, מחזור הורמונלי, תסמונת קדם ווסתית או במהלך הווסת, כאבי רחם, מיגרנות על רקע הורמונלי, דימום ווסתי מוגבר או חסר, מנופאוזה, תת או יתר פעילות של בלוטת התריס, שינויים במבנה הרקמה של הרחם וטיפולי פוריות.
כל התופעות הנ"ל מובילות למצבי רוח משתנים, עייפות לא מוסברת, יובש בריריות הגוף כמו עיניים, מערכת עיכול, עור ונרתיק, אקנה וגלי חום המהווים אתגר עצום לכמעט כל אישה בגיל המעבר, כמו גם שינויים במשקל, תיאבון מוגבר ואנדומטריוזיס (מחלה קשה של המערכת ההורמונלית).

מהו הורמון?

הורמון הוא חומר שומני הנוצר בגוף מסטרואידים או מכולסטרול ותפקידו לווסת ולתווך בין מערכות הגוף ולדאוג שהן יעבדו בצורה תקינה. ראשית הפעילות ההורמונלית מתחילה במוח בבלוטת ההיפותלמוס ועוברת אל ההיפופיזה, ולאחר מכן לשאר הבלוטות כמו השחלות ועוד.

ההורמון הנשי העיקרי הוא האסטרוגן. אסטרוגן אחראי על פעולות רבות כגון הקניית תחושת שובע, העלאת מצב רוח, איזון לחות העור ועוד. מכאן ניתן להבין בקלות מדוע כשהוא יורד נשים חוות תופעות הפוגעות באיכות חייהן.

כיצד בודקים חוסר איזון הורמונלי?

מצב ההורמונים, כמו גם שאר מרכיבי הגוף, נבדק על ידי תשאול (אנמנזה) של מטפל מוסמך, הבנת התסמינים וביצוע בדיקות מעבדה מקיפות הבודקות את רמות ההורמונים בגוף בכל שלב של החודש או של גיל המעבר.

המחזור החודשי

המחזור ההורמונלי מתחיל מהיום הראשון של בוא הווסת – הדימום של רירית הרחם היוצא מהנרתיק. בשלב זה האישה יכולה לחוש כאבי רחם, ראש וגב, עייפות, רעב מוגבר ועוד תופעות לא נעימות. מדדי דלקת גבוהים בגוף יכולים לעורר כאבים מוגברים בזמן הווסת. אורך השלב הווסת (הפוליקולרי) הוא עד 7 ימים. לאחר מכן, מתחיל שלב הביוץ שבו הורמונים המעודדים יצירת זקיק וביוץ נשלחים מבלוטת ההיפופיזה ומעוררים את השחלות לייצר ביוץ.
בשלב הזה יש עלייה של הורמון האסטרוגן, כאשר נשים מדווחות על עליית אנרגיה, מצב רוח גבוה, תקשורת חדה יותר ובהירות מחשבתית גבוהה יותר לעומת שאר החודש. לאחר שלב הביוץ במידה שלא התקיימה הפריה, הזקיק מתנוון ומתחיל השלב הפרוגסטרוני – שבו הורמון הפרוגסטרון הבונה את רירית הרחם מתעצם ויחד איתו עולה צבירת הנוזלים בגוף.
לאחר מכן הורמון האסטרוגן יורד ובשלב הזה נשים רבות מדווחות על תופעות כמו עצבנות, עייפות, תשוקה למתוק וחוסר חשק לתקשר עם הסביבה. חשוב לציין כי בקרב נשים הנוטלות גלולות, הדימום אינו ווסת רגילה אלא נובע מהפסקת ההורמונים בשבוע של בין החפיסות.

רמות האסטרוגן משתנות במהלך החיים של האישה

עד גיל 35 ישנה עליה הדרגתית ברמות האסטרוגן לכן ממליצים ללדת בגיל זה. לאחר מכן רמות האסטרוגן מתחילות לרדת בצורה חדה, כאשר יחד עם שינוי זה מגיע גיל המעבר אשר מביא תסמינים המפריעים לאיכות החיים – גלי חום, יובש, מצבי רוח, דכאון, עייפות, חוסר חשק מיני ועוד.
חשוב מאוד לתמוך בשלב הזה, להכיר אותו ולחזק את הנשים בגיל זה, כי אמנם זהו שלב טבעי בחיינו, אך ממש לא הכרחי שנסבול במהלכו.

מדוע יש חוסר איזון הורמונלי?

כפי שצויין קודם, יש להבין את שורש הבעיה כדי לטפל בה בצורה איכותית. ישנן סיבות רבות לחוסר איזון הורמונלי, החל מאורח חיים לחוץ, עישון, אלכוהול, חשיפה לרעלים, עבודה מרובה בישיבה, תרופות והורמונים, מוצרי "היגיינה" רעילים וכמובן תזונה לקויה או חסרה.

איך מטפלים בחוסר איזון הורמונלי

בנוסף לטיפול הקונבנציונלי קיים טיפול טבעי, נגיש, הכולל טיפול בתזונה וצמחי מרפא ובמילה אחת – נטורופתיה.

בכל מקרה, הבסיס לטיפול יעיל בחוסר איזון הורמונלי יהיה אבחון מקדים.

יהיו מזונותיך תרופותיך

כך אמר היפוקרטס. למזונות שלנו יש כוח ריפוי עצום! מה שהופך אותם לכל כך חשובים לגופנו הוא הרכב הפיטוכימיקלים שהם מכילים. צבעיהם העזים הם למעשה נוגדי חמצון רבי עוצמה להם מיוחסות תכונות בריאותיות כגון היכולת לתקן נזקים אשר נגרמו עקב רעלים הקיימים בתוך הגוף.
על מנת לנצל את שפע היתרונות של המזון יש לצרוך אותו בצורה הטבעית ביותר שלו. מזון פונקציונלי המותאם אישית הוא הטיפול הטוב ביותר לתופעות של חוסר איזון הורמונלי, כמו פיטואסטרוגנים, מזון בעל ערך גליקמי נמוך, מזונות על ופרוביוטיקה.

כלים טבעיים אשר יכולים לסייע בהתמודדות עם התסמינים של חוסר האיזון ההורמונלי:

1. צמחי מרפא הם צורת הטיפול העתיקה בעולם והם נחשבים לבעלי תכונות המעודדות את כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף. מחקרים שונים הדגימו כיצד צמחים כמו שיח אברהם, אנג'ליקה סינית, ויתניה משכרת ועוד יכולים לסייע באיזון הורמונלי טבעי, הפחתת תסמיני המחזור וגיל המעבר וחיזוק מערכת החיסון.
2. רפלקסולוגיה היא תורת ההשתקפות של איברי הגוף בכפות הרגליים. מטרת הטיפול הרפלקסולוגי הוא טיפול בשורש הבעיה, ויחד עם זאת הטיפול מרגיע ומאוד נעים.
3. ארומתרפיה היא השימוש בשמנים אתרים מהצומח באמצעות הרחה, מריחה על העור ושימוש פנימי (של השמנים האיכותיים האורגניים בלבד).
4. תטא הילינג היא שיטת ריפוי אנרגטית, המשלבת מדיטציה ודמיון מודרך. באמצעותה אנו מבינים את המנגנונים הרגשיים הלא מודעים שלנו המביאים אותנו לחוסר איזון, ומסייעת לשנות אותם.
5. גם פעילות גופנית הכרחית. פעילות גופנית מסייעת בהקלה על התסמינים של חוסר איזון הורמונלי, מעלה מצב רוח, מאזנת את המשקל ויוצרת חיזוק גופני ורגשי.
6. שתיית מים חיונית לתפקוד מערכות הגוף. בלעדיה נחוש יובש, עייפות, רעב ותופעות של חוסר איזון הורמונלי שנפתרות בקלות על ידי שתיית 1.5 ליטר מים ביום.
7. שיטת המודעות לפוריות. שיטה זו עוזרת לכל אישה להכיר את גופה ואת סימני המחזור שלה ובכך להבין מתי היא מבייצת ומתי היא בשלבים בטוחים של יחסי מים ללא סיכוי להריון. הבנת השיטה מאפשרת הכרות מעמיקה עם הגוף והבנה עמוקה כיצד לאזן אותו וכיצד למנוע הריון בצורה יעילה, טבעית ובטוחה, מבלי להשתמש בתחליפי הורמונים המעודדים תופעות לוואי.

התכנים באתר ניתנים כמידע כללי בלבד. המידע אינו מיועד לשמש לאבחון או לטיפול במחלות ואינו מהווה המלצה לאי-קבלת ייעוץ, אבחון או טיפול רפואי קונבנציונלי. למען הסר ספק, אקולאב פועלת כגורם מקשר בלבד, בין המעוניינים בביצוע בדיקות מעבדה פונקציונליות בחו"ל, לבין מעבדות בחו"ל המבצעות בדיקות אלו. אקולאב אינה מציעה שירותי אבחון, הסקת מסקנות כלשהן מתוצאות הבדיקות או טיפול מטעמה.

Send this to a friend