אומגה 3 והשפעתה על הבריאות

אומגה 3 הוא שם כללי לתת קבוצת שומן בלתי רוויה, המכילה שלוש חומצות שומן חיוניות לגוף האדם, אשר אינן נוצרות על ידי הגוף, על כן יש לצרוך אותן דרך המזון או תוספי תזונה שונים.

שלושת חומצות השומן הן:

  1. ALA (חומצה אלפא לינולנית) – נמצאת במזונות ממקורות יבשתיים כמו זרעי צ'יה, פשתן, מרווה מרושתת, אגוזי מלך, תרד, אצות, שמן זרעי המפ ושמן קנולה.
  2. EPA (חומצה איקוסאפנטאנואית) – זהו חומר מוצא לייצור הורמונים שמפעילים ומווסתים את מערכת החיסון האחראית על התגובה האלרגית ועל התגובה הדלקתית של הגוף, על מערכת קרישת הדם ועוד. הגוף מסוגל להמיר ALA ל-EPA באופן מוגבל.
  3. DHA (חומצה דוקוסאהקסאנואית) –בין תפקידיה המרכזיים: בניית קרומי התאים בגוף ובהם רשתית העין, תאי מוח, הסינפסות ומעטפת המיאלין. חומצת השומן DHA מאפשרת מעבר של חומרים מתוך התא והחוצה, משפיעה על היכולת להכניס רכיבים מזינים לתא ולפנות ממנו פסולת, כמו גם משפיע על התקשורת בין תאי הגוף. בנוסף, DHA משפיע על היכולת של הגוף לקיים התפתחות עצבית תקינה ולתפקד מבחינה קוגניטיבית.

ככלל, כל חומצות השומן אומגה 3 ממלאות תפקידים חשובים במערכת העצבים, המוח והתפקודים הקוגניטיביים. בנוסף, יש להם השפעה על תפקוד מערכת החיסון ועל מנגנונים דלקתיים בגוף.

אומגה 3 מקושרת להפחתת התנגודת לאינסולין, להשפעה על מצב הרוח, לתפקוד המוח ולפריון והן נחשבות למשמעותיות גם בתקופת ההיריון וההנקה, עקב חלקן בהתפתחות מוח העובר.

מצב של מחסור באומגה 3 עלול להוביל להופעתם של תסמינים שונים בכלל מערכות הגוף כולל בעיות במערכת הלב וכלי הדם (לרבות היווצרות קרישי דם והפרעות בדופק), בעיות שונות במערכת העצבים שיתבטאו במצבי רוח קיצוניים, חרדות, הפרעות קשב וריכוז, אלצהיימר, דימנציה ואף דיכאון, בעיות פוריות, בעיות עור כגון פסוריאזיס, סבוריאה, אקנה ועוד, היעדר גמישות של התאים ותנגודת לאינסולין, הפרעות קוגניטיביות שונות, בעיות במערכת החיסון ועוד.

אומגה 3 והיחס עם אומגה 6

בנוסף לחשיבות הרבה של צריכת כמויות נאותות של אומגה 3 במזון, יש לתת דגש גם על נוכחותה של חומצת השומן אומגה 6 והיחס שבינה לבין האומגה 3.
אומגה 6 נמצאת בשפע באגוזים וזרעים ובשמנים צמחיים ומחקרים שונים מלמדים כי צריכה מוגברת שלה עלולה לגרום למגוון בעיות בריאות כמו מחלות לב וכלי דם, לאלרגיות, למצבים דלקתיים ועוד.

הספרות המדעית מציגה סקירות ומחקרים שונים אשר מצביעים גם על החשיבות של שמירה על יחס נכון בצריכת אומגה 3 ואומגה 6, וכי צריכה מוגברת של אומגה 6 ביחס לאומגה 3 עלולה להוביל להשמנה, לעמידות הגוף לאינסולין, לדלקתיות ועוד.

כיצד ניתן לאבחן מחסור באומגה 3?

חרף החשיבות הרבה של אומגה 3 והשפעתה על מגוון מערכות בגופנו, ולאור העובדה שהתזונה בתרבות המערבית ידועה כחסרה בחומצת שומן זו, באם הופיעו תסמינים ומתעורר חשד כי קיים מחסור של אומגה 3, מומלץ לבצע בדיקה לרמות אומגה 3.

התכנים באתר ניתנים כמידע כללי בלבד. המידע אינו מיועד לשמש לאבחון או לטיפול במחלות ואינו מהווה המלצה לאי-קבלת ייעוץ, אבחון או טיפול רפואי קונבנציונלי. למען הסר ספק, אקולאב פועלת כגורם מקשר בלבד, בין המעוניינים בביצוע בדיקות מעבדה פונקציונליות בחו"ל, לבין מעבדות בחו"ל המבצעות בדיקות אלו. אקולאב אינה מציעה שירותי אבחון, הסקת מסקנות כלשהן מתוצאות הבדיקות או טיפול מטעמה.

Send this to a friend